Naturiq

tags: Muesli, 
2416  

26/7/15

6 tipov ako si vybrať to správne muesli

Muesli je vynálezom švajčiarskeho lekára Maximiliana Birchen-Bennera, ktorý tak trochu predbehol svoju dobu a snažil sa pacientom ukazovať benefity zdravèho stravovania pre ich celkový zdravotný stav. Prvé ozajstné muesli zložené z ovsených vločiek, orieškov a jabĺk a bolo pod jeho dohľadom servírované práve v nemocnici v Zürichu, kde pôsobil.

Odvtedy prešlo zopár desaťročí a nakoniec sa v 60-tych rokoch minulého storočia z muesli  stala populárna alternatíva v jedálničku ľudí po celom svete. Sila reklamy z neho urobila synonymum pre zdravé raňajky, spojené často so snahou schudnúť, či dodať telu viac energie a zmeniť nezdravý životný štýl. Naneštastie, niektoré populárne druhy muesli nemajú svojím zložením ďaleko od bežného menu z radov nie veľmi zdravého rýchleho občerstvenia. Namiesto chudnutia Vám skôr môžu pridať nejaké to kilo navyše a taktiež podporiť vznik rôznych zdravotných problémov súvisiacich s nadmernou konzumáciou cukru.

Pripravili sme teda pre Vás 6 tipov, ktoré Vám pomôžu rozoznať kvalitné muesli od jeho nezdravých alternatív ktoré nám často podsúva reklama.

1. Je nepečené
Niektorí výrobcovia muesli pečú a na pečenie muesli používajú olej (častokrát palmový), čo zvyšuje počet kalórií, inými slovami, energiu, ktorú musíte dodatočne spáliť, aby ste nepribrali. Hlavne však obsahujú nasýtené mastné kyseliny, ktoré sú pre telo veľmi nezdravé. Takéto muesli radšej nekupujte. V našej ponuke ho tiež určite nenájdete.

2. Má nízky glykemický index
Glykemický index poukazuje na to ako intenzívne ovplyvňuje určitá potravina hladinu krvného cukru. Index sa meria na stupnici od nula do sto. Za potraviny s nízkym glykemickým indexom sa pokladajú tie, ktoré ho majú nižší než 55. Muesli s nízkym GI je pre telo osožné, lebo cukry ktoré obsahuje sa štiepia pomaly a nevyvolávajú v človeku náhly pocit hladu a potrebu „napchávať sa“. Preto si vyberajte muesli s nízkym GI a hlavne bez akéhokoľvek pridaného cukru.

3. Nebsahuje hrudky
Údajne pre ľahšiu konzumáciu niektoré muesli obsahujú zlepené časti. Na ich vytvorenie sa používa cukor alebo stužené tuky, ktoré nie sú zdraviu prospešné. My takéto výrobky voláme zlepence alebo spekance, ak sú ešte aj pečené. Takže už žiadne chrumkavé ani „crunchy“ ani „crispy“. Je to len kombinácia cukru, tuku, rôznych „gúm”, želatíny a podobne, ktorá určite k dobrému zdraviu neprispeje.

4. Neobsahuje extrudované obilniny
Na prvý pohľad vyzerajú zdravo – veď je to len nafúknutá ryža, amarant, špalda a podobne. Sú to však mŕtve potraviny bez živín, pretože sú spracovávané pri vysokom tlaku a teplote. Naviac majú vysoký glykemický index, častokrát vyšši než napríklad čokoláda, keďže bývajú prisladzované. Ani tieto "nafúkance" v našej ponuke určite nenájdete.


5. Neobsahuje kandizované ovocie
Kandizované ovocie je také, do ktorého sa pridáva cukor. Týmto sa zvyšuje jeho energetická hodnota (a glykemický index) a stáva sa tak menej osožným pre naše zdravie. Jedinou výnimkou je ovocie, ktoré prirodzený cukor obsahuje vo veľmi malom alebo žiadnom množstve (napríklad citrónová kôra alebo zázvor). Nevhodné je i ovocie, ktoré bolo namáčané v čokoláde alebo v sladenom jogurte. Môžete dať krk na to, že kvalitná horká čokoláda to nie je a naozajstný jogurt tiež nie.

6. Je sypané
Vyhľadávajte iba také muesli, ktoré sa riadne sype a v ktorom riadné vidíte každú ingredienciu. Také je pravdepodobne čo najmenej priemyselne spracované.

Muesli ktoré spĺňa všetky tieto podmienky môže byť skutočne na osoh Vášmu zdraviu. Kvalitné muesli poskytuje Vášmu telu nasledovné benefity:
Obsahuje len prirodzene sa vyskytujúci cukor a menej kalórií než ostatné raňajkové cereálie a tak nevyvoláva rýchlo pocit hladu
Obsahuje veľa vlákniny a celozrnných obilnín ktoré pomáhajú regulovať tráviaci systém a sú dobrým doplnkom diéty
Je zdrojom vitamínov, minerálov a antioxidantov
Oriešky, semienka a jadierka, ktoré muesli bežne obsahuje sú skvelým zdrojom bielkovín a nenasýtených mastných kyselín (hlavne omega-3 a 6)
Neobsahuje cholesterol, nasýtené a  transmastné kyseliny





comments powered by Disqus