Naturiq

2905  

10/9/14

ČO SÚ TO SUPERPOTRAVINY?

Sú to zväčša potraviny rastlinného pôvodu (ale napríklad aj niektoré ryby alebo mliečne výrobky), ktoré sú nutrične bohaté a tým zdraviu prospešné pre človeka. Hoci neexistuje žiadna oficiálna vedecká definícia pojmu superpotravina, sú to potraviny, ktoré svojim zložením a obsahom látok pozitívne vplývajú na zdravie organizmu. Tieto potraviny môžu byť bohaté na vitamíny, minerály, vlákninu, stopové prvky, antioxidanty, fytochemikálie a iné živiny. Často sa stretnete s výrazom v angličtine "superfood".

Medzi typické superpotraviny sa radia napríklad čučoriedky. Vedecké štúdie tvrdia, že čučoriedky obsahujú vo vysokej koncentrácii skupinu rastlinných zlúčenín s antioxidačnými vlastnosťami, najmä tzv. antokyány, o ktorých sa zistilo, že spomaľujú rast rakovinových buniek hrubého čreva, taktiež ich aj zabíjajú. Čučoriedky sú bohaté aj na iné antioxidanty, u ktorých bola preukázaná schopnosť zvrátiť zhoršovanie pamäťových schopností súvisiacich s vekom alebo im aj predchádzať. Aj červená repa sa považuje za superpotravinu pozitívne vplývajúcu na zdravie srdca. Obsahuje veľa dusitanov, ktoré sa v tele premieňajú na oxid dusnatý a ten - okrem jeho iných funkcií - znižuje krvný tlak a náchylnosť na zrážanie krvi. Aj o kakau sa hovorí, že znižuje riziko srdcových chorôb tým, že znižuje krvný tlak a zvyšuje elasticitu ciev. Priaznivé účinky sa pripisujú jeho vysokému obsahu flavonoidov. Nakoniec je tu losos, ktorý sa taktiež často objavuje na zozname superpotravín a to v súvislosti s pribúdajúcimi dôkazmi, že omega-3 mastné kyseliny z lososa a iných mastných rýb môžu zabrániť srdcovým problémom u ľudí s vysokým kardiovaskulárnym rizikom a zmierniť bolesti kĺbov u pacientov s reumatoidnou artritídou.

To všetko je fajn, zoznam superpotravín teda môže byť relatívne dlhý. Dôležité je však uvedomiť si, v akej forme sa superpotravina nachádza – povedané inak, akým spôsobom je spracovaná alebo pripravená na konzumáciu. Vezmime si napríklad zelený čaj – všade sa dočítate, aký je zdravý a bohatý na antioxidanty. Častokrát však to, čo kúpite ako zelený čaj v krásnej farebnej krabičke pod známymi značkami v regáloch supermaketu je síce vyrobené z čajových lístkov, ale tej najnižšej kvality, ako sa zvykne hovoriť ako pozametaného z podlahy. K tomu nekvalitnému prachu, čo nazývajú ešte čajom, pridajú známu príchuť napr. citrón, šípka, mäta, ...atď. Niekedy sa tam naozaj dostane aj ozajstná mäta, vačšinou však postačuje nejaká chemická prísada podobnej chutí. Tento výrobok určite nie je superfood aj keď je prezentovaný ako zelený čaj. Pre nás "zelený" určite nie je a vlastne už ani čaj. A potom koľko cukru si dáte do čaju? Číňania alebo Japonci zelený čaj s cukrom nepijú. Takže potom aj mnohé nápoje obsahujúce napríklad aҫai, granátové jablko, rakytník či šípky alebo brusnice, môžu obsahovať pridaný cukor, alebo ak nie, tak aspoň umelé sladidlá, ktoré sú vyrobené zložitými chemickými reakciami. Spotrebieľ, žijúc celý život s týmto presvedčením o "zelenom čaji", keď ochutná ozajstný zelený čaj z plantáže zistí, že pravý zelený čaj mu vlastne nechutí. Akosi mu na jazyku chýbajú všetky tie umelé prísady: Hoci sú deklarované ako prírodné alebo prírodne identické, sú vyextrahované za použitia zbraní chemického priemyslu z pôvodnej superpotraviny do práškovej formy, aby mohli byť znova pridané k nejakej inej potravine. Ale túto vec si necháme na inokedy do iného článku.

Alebo si vezmite celozrnné výrobky. Dozviete sa, že sú tiež bohaté na živiny, vlákninu a prispievajú k lepšej regulácii hladiny cukru v krvi. Skúste však vybrať nejaké raňajkové cereálie pre vaše deti v supermarkete. Nájdete len samé chrumkavé, pufované zrná a s množstvom pridaného cukru. Za asi najväčší extrém považujeme, keď sa deťom pridáva kopec cukru do všetkého od jogurtíkov cez jupíḱy až po raňajkové cereálie.  Sú vyrobené pod vysokým tlakom a teplotou, takže sa všetky výživné látky zničia. Na obale čítate, že sú obohatené o vitaminy a iné látky (opäť vyrobené chemickými reakciami). To je len marketingový ťah, pretože inak je ten výrobok “neživý”. O dodatočnom obohacovaní potravín o minerálne látky a vitamíny si napíšeme samostatný článok neskôr tiež. Chcete to ďalej vašim ratolestiam kupovať? Už asi musíte, lebo si na to zvykli a chcú to. Ak však ešte nie alebo máte chuť urobiť doma revolúciu, tak čítajte obaly a zloženie výrobkov pozorne a prestanete kupovať veľa vecí, čo ste dovtedy milovali. Možno sa vám nakoniec polepší aj zdravie.

Preto aj my sme zástancami toho, aby sa potravina jedla pokiaľ možno v surovom stave alebo minimálne upravená hlavne výrobným procesom v závodoch. Nielen však tam, ale predovšetkým vo verejných stravovacích zariadeniach, kde sa, česť vynimkám, varí z polotovarov. A v neposlednom rade aj v domácej kuchyni. Superpotraviny by sa nemali upravovať alebo len minimálne. Kel je napríklad superpotravina. Naše mamky však niekedy dokážu ten kel upravovať aj hodinu-dve. Veď aký by to bol kelový prívarok, keby nebol na mäkulinko rozvarený, takmer na kašu. Žiaľ po dvoch hodinách kelovania už môže ísť kel dokelu aj so svojimi super vlastnosťami. Kel sa variť samozrejme môže, ale stačí 15-20 minút a nebudete veriť ako výborne chutí.

Každopádne však nie sme len zástancami superpotravín, dôležitá je celková vyváženosť stravy. Jednotlivé látky obsiahnuté v potravinách pôsobia komplexne a synergicky, pričom ich vlpyv na organizmus ovplyvňuje aj genetická predispozícia a životný štýl. Rozhodne je však dobré superpotraviny pravidelne zaradiť medzi to, čo konzumujete.

Enjoy what's good!





comments powered by Disqus